• تاریخ: شهریور ۲۹, ۱۳۹۷
  • شناسه خبر: 14701

چرا در زیارت عاشورا لعن و نفرین وجود دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا کل خاندان‌هایی که در زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرند لایق نفرین هستند؟در مورد لعن، باید گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت الهى نسبت به کافران و ظالمان در قرآن ...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا کل خاندان‌هایی که در زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرند لایق نفرین هستند؟در مورد لعن، باید گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت الهى نسبت به کافران و ظالمان در قرآن نیز آمده است «ان الله لعن الکافرین و اعد لهم سعیرا؛ خداوند کافران را لعن می‌کند و عذاب را برای آنان آماده کرده است» (احزاب، آیه ۶۴).
و همچنین کسانی که پیامبر را آزار داده‌اند مورد لعن قرار گرفته‌اند. «ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره؛ کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می‌دهند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می‌دهد» (احزاب، آیه ۵۷).

به‌طورکلی گروه‌های زیر طبق آیات قرآن مجید، ملعون به شمار می‌روند:
۱ – کتمان کنندگان حق
۲- ستمکاران و کافران ( کسانى که بعد از ایمان آوردن دوباره کفر ورزیده‌اند )
۳- کشندگان و قاتلان مؤمنان
۴- دروغ‌گویان در شهادت حق و باطل و هدایت و ضلالت
۵- آزاردهندگان به پیامبر اکرم ( صلی‌الله علیه و آله )
۶- منافقین ( زن و مرد ) و کفار ( برخى ویژگی‌های منافقان درآیات ۶۸ – ۶۱ آمده است )
۷- پیمان‌شکنان
۸- مفسدان و فساد کنندگان در زمین و قطع رحم کنندگان. بنابراین لعن براى معاندان و محاربان با امام حسین(ع) و ظالمین به اسوه‌ها و الگوهاى هدایت مردم، ابدى است. زیرا ملاک لعن، ابدى است.

کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می‌دهند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می‌دهد.

آنچه موجب لعن و نفرین نسبت به ظالمین به‌حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاک لعن است، چون باقى است لعن هم باقى است. علاوه بر این، حقیقت و روح دین را همین حب و بغض‏ها تشکیل می‏دهد. حب و عشق نسبت به کسانى که بندگان مطیع و عارف درگاه الهى بوده‌اند و بغض نسبت به کسانى که دشمن حق و حقیقت بوده‌اند (تولی و تبری) از نشانه‌های ایمان است.

همچنان که در متون دینى آمده است «هل الدین الاّ الحبّ؟ و هل الایمان الاّ الحبّ و البغض؟ آیا دین و ایمان چیزى غیر از حبّ و بغض است؟»، (میزان الحکمه، ج ۲، ص ۹۴۴). و تبری و تولی از فروع دین اسلام شمرده می‌شود که در کنار نماز و روزه و حج قرار می‌گیرد. در مورد اینکه کل خاندان لعن می‌شود نیز باید بگوییم در بسیاری از تفاسیر بر اساس روایات “شجره‌ی ملعونه” در سوره‌ی نساء آیه ۹۳ به بنی‌امیه تفسیر شده است آیا اگر قرآن مجید این شجره خبیثه ملعونه را لعنت فرستاد مجوزى نمی‌شود که ما نیز این خاندان و خاندان‌های مانند مروان و زیاد را لعنت نماییم؟

آیا این ادبیات قرآنى که خاندان خبیثه اى را لعنت فرمود و روایات مستند آن را تفسیر نموده‌اند، کافى نیست تا بدان استناد شود و چنین سخنى در لعن و برائت آن خاندان‌های پلید گفته شود؟ اگرچه حساب پاکان از خاندان بنی‌امیه و… از لعنت شوندگان جداست چنانکه در روایات هم آمده که کسی به امام معصوم مراجعه می‌کند و می‌گوید من ازنظر نسبت از بنی‌امیه هستم، آیا لعن شامل من هم می‌شود امام می‌فرمایند خیر.

مقصود از لعن یک خاندان، لعن کسانی است که در عقیده و عمل با آنان موافق باشند. در حادثه عاشورا چه گروهى، فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند و آیا این شهادت حضرت سیدالشهدا ( علیه‌السلام ) – که از اهل‌بیت پیامبر اکرم ( صلی‌الله علیه و آله ) طبق شواهد تاریخى و تفسیرى به شمار می‌رود – آزار رساندن به پیامبر اکرم ( صلی‌الله علیه و آله ) و خداوند به شمار می‌رود یا خیر؟ و آیا این جریان مصیبت‌بار، قتل مؤمن محسوب می‌شود یا خیر؟ آیا جریان قتل پاک‌باختگان و آزادگان در کربلا و حمله به مکه مکرمه و مدینه منوره و فساد در آن‌ها، فساد فی‌الارض شمرده نمی‌شود؟

آیا طبق نصّ صریح قرآن مجید، قاتلان حسین (علیه‌السلام) ملعون به شمار نمی‌آیند و آیا لعن بر آنان به‌وسیله مؤمنان از صریح قرآن مجید به دست نمی‌آید؟!! «اللهم اللعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد» «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ».

منبع: تبیان